Saab-motorer: du bør vite dette om Saab-motorer
Saab Automobile var en gang en av de mest kjente bilprodusentene i verden. Bilene fra Sverige ble ansett som både robuste og innovative, og ble ofte brukt i rally. Opprinnelig var Saab en flyprodusent, men presenterte den første egenutviklede bilen i 1947. Fra 1989 samarbeidet Saab med GM-gruppen og ble fullstendig overtatt av dem i 2000.
Etter et salg til sportsbilprodusenten Spyker ble Saab oppløst i 2012. Siden Saab ikke har vært aktiv som produsent på årevis, er det nesten håpløst å finne nye originale Saab-motorer. Brukte Saab-motorer er derimot fortsatt tilgjengelige i tilstrekkelig antall, i likhet med andre brukte originale reservedeler. For Saab-elskere kan det lønne seg å kjøpe en passende del til en god pris og ha den på lager.
Saab-motorer – disse motortypene finnes
I sin mer enn femti år lange firmahistorie har Saab ikke bare skapt den ene eller den andre bilen, motorer ble også utviklet uavhengig. Fra slutten av 1960-tallet stolte Saab fortsatt på skrå-fire-motoren fra produsenten Triumph, og fra 1970-tallet og utover var det også egenutviklinger hentet fra Triumph-maskinen.
Saab utviklet og bygget turboladede bensinmotorer lenge før de ble populære. På denne måten kunne svenskene få betydelig makt fra en relativt liten fortrengning. Saab kom derimot relativt sent inn i utviklingen av dieselmotoren. I en Saab dieselbil er det vanligvis en motor fra produsenten Opel.
Saab bensinmotorer
- Saab B-motorer: Saab B-motoren er en type bensinmotor som har fire sylindre på linje. Mens motorblokken er laget av grått støpejern, er deler som sylinderhodet laget av aluminium. Senere ble det utviklet et sylinderhode med to overliggende kamaksler og 16 ventiler for denne motortypen, som blant annet ble brukt i kjøretøyet Saab Rallye. Fra 1978 ble Saab B-motoren også installert med turbolader i Saab 99 og tidlig i Saab 900.
- Saab H-motorer: Denne Saab-motoren er en videreutvikling som delvis har utviklet seg fra Saab B-motoren. Disse Saab-motorene er også utformet som firesylindrede rekkekonfigurasjoner og har en motorblokk i støpejern med sylinderhode i aluminium. Sammenlignet med B-motorene har denne motortypen høyere kompresjon, noe bokstaven H er ment å indikere. Saab H-motorene ble brukt i modeller som Saab 900, Saab 9000 eller < a href=“/saab-9-5/“>innebygd i Saab 9-5.
Saab dieselmotorer
- Saab TiD-motorer: Saab-motorer med betegnelsen TiD er dieselmotorer med direkte innsprøytning. Avhengig av kjøretøyet ble denne typen motor tilbudt av Saab i forskjellige varianter med forskjellige slagvolum og forskjellige motoreffekter. Betegnelsen TiD står for Turbo Injected Diesel. Motorene ble installert mellom 1998 og 2012. Disse Saab-motorene finnes for eksempel i Saab 9-3 II eller i et kjøretøy som Saab 9-5.
10 kjente Saab-motorer og i hvilken modell de ble installert
- 2,5 V6 24V: Saab-motor som bensinmotor med 6 sylindre i V-arrangement, DOHC-ventiltog og flerpunktsinjeksjon. Ikke-turbomotoren har et slagvolum på 2,5 liter og yter 170 hk med et maksimalt dreiemoment på 227 Newtonmeter. Motoren ble installert i Saab 900 II Coupé.
- 2,0 t Automat: Bensinmotor med et slagvolum på 2 liter, fire sylindre på rad og en motoreffekt på 175 hk. Denne typen Saab-motorer med DOHC-ventilkontroll, flerpunktsinjeksjon og turbo ble installert i Saab 9-3 Cabriolet II fra årsmodell 2002 med automatgir .</ li>
- 2.0 i 16V Bio: 4-sylindret in-line bensin- og biodrivstoffmotor installert på Saab 9-3 II Sport Wagon. Motortypen har sylinderhode med to kamaksler og 16 ventiler. Med sitt 2 liters slagvolum og turbo yter motoren 200 hk.
- 2.0i-motor: Saab-motor med 4 sylindre i linje og turbo. Bensinmotoren på 2,0 liter med 220 hk og et maksimalt dreiemoment på 350 Newtonmeter ble installert sammen med en 6-trinns manuell girkasse i modeller som Saab 9-5 II fra årsmodell 2009.
- 2,3 T 16V Aero Automatic: Saab-motor som en in-line firesylindret med DOHC ventiltog og 16 ventiler. 2,3 liters bensinmotoren med 250 hk motoreffekt og et maksimalt dreiemoment på 350 Newtonmeter var utstyrt med en automatisk girkasse nettopp installert i Saab 9-5-modellen.
- 2,8 i V6 24V: Saab-motor med 6 sylindre i V-arrangement. Denne bensinmotoren ble installert på tvers i Saab 9-3 II med Sentronic girkasse. Maskinen med et slagvolum på 2,8 liter yter 280 hk med 400 Nm dreiemoment.
- 2,0i XWD Automatic: Firesylindret 2,0 liters bensinmotor med turbo og en motoreffekt på 220 hk med et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Denne Saab-motoren ble installert i Saab 9-5 II Sport Kombi i kombinasjon med en automatisk girkasse og firehjulsdrift.
- 2.8i V6 XWD Automatic: Bensin V-motor med 6 sylindre og 2,8 liters kapasitet. Denne motoren ble installert i Saab 9-5 II med firehjulsdrift og yter i kombinasjon med automatgir 300 hk med et maksimalt dreiemoment på 400 Newtonmeter.
- 1,9 TiD-motor: Saab diesel med common rail-innsprøytning, intercooler og turbo. Denne varianten av 1,9 liters Saab-motorer med DOHC ventilstyring yter 150 hk ved 320 Newtonmeter dreiemoment. Motorene ble installert for eksempel i Saab 9-5 Sport Kombi fra 2005.
- 2.2 TiD-motor: dieselmotor med 4 sylindre i linje, turbo og common rail-innsprøytning. Disse Saab-motorene for diesel med OHC-ventilstyring yter 125 hk med et maksimalt dreiemoment på 280 Newtonmeter. Motorene ble installert i Saab 9-3 II sedan.
Kjøp billige brukte motorer til Saab
Er motoren i Saaben defekt, lønner det seg å bytte den til en brukt originalmotor til en fornuftig pris. Siden Saab ikke lenger bygger bilmotorer, må elskere av modellene uansett stole på brukte Saab motorer fra bilgjenvinning. Du kan også kjøpe Saab-motorer hos Autoparts24.
Hos Autoparts24.no finner du et stort utvalg originale reservedeler til Saab og andre OEM-deler. Etter å ha lagt inn kjøretøydataene, OE-nummeret eller motorkoden i søkemasken, kan Saab-deler og priser enkelt finnes. Alle passende tilbud og priser er oversiktlig oppført sammen med informasjon som kjørelengde og byggeår.