Menu toggle

Velkommen

Finn din brukte reservedel gjennom ditt OEM-nummer på Autoparts24

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Gratis frakt | Full retur | Største utvalg

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Dele til salg: 185.873

BMW

Dele til salg: 131.650

Citroën

Dele til salg: 86.158

Dacia

Dele til salg: 12.273

Fiat

Dele til salg: 45.027

Ford

Dele til salg: 147.777

Honda

Dele til salg: 28.558

Hyundai

Dele til salg: 79.491

Kia

Dele til salg: 75.444

Mazda

Dele til salg: 52.233

Mitsubishi

Dele til salg: 46.659

Nissan

Dele til salg: 91.410

Opel

Dele til salg: 119.842

Peugeot

Dele til salg: 134.861

Saab

Dele til salg: 75.779

Siste produkter

:

Se Vurdering

Partikkelfilter

Et partikkelfilter kan redusere bilens forurensing ved å filtrere de skadelige avgassene. Hvis bilen din har partikkelfilter, kan du oppleve at bilen plutselig begynner å trekke dårligere eller kjøre kortere på literen. Det er et tegn på at partikkelfilteret enten må renses eller skiftes ut. Etter en stund vil varsellampen for dieselpartikkelfilteret eller DPF lyse.

 

Utskifting eller rensing av partikkelfilter?

I noen tilfeller kan du rense partikkelfilteret selv ved å helle rensemiddel for dieselpartikkelfilter i tanken. Det gjelder imidlertid ikke for alle biler, og noen dieselbiler har et filter som ikke kan renses med partikkelfiltervæske. Da må det renses på et verksted.

Det er mange fordeler ved å rense et partikkelfilter, og det kan forlenge filterets levetid betraktelig. I tillegg er det også mye billigere enn å måtte skifte hele filteret.

Du kan imidlertid risikere at utskifting av filteret er det eneste alternativet – og dessuten er det også noen dieselbiler som ikke er utstyrt med partikkelfilter i det hele tatt.

Ekstra avgift på dieselbil uden partikkelfilter

En dieselbil forurener generelt mer enn en bensinbil, og den forurenser spesielt mye hvis den ikke har partikkelfilter. Derfor er det besluttet at eiere av dieselbiler som ikke har det viktige partikkelfilteret må betale høyere årsavgift.

Den ekstra avgiften gjelder alle biler registrert i Norge, og det spiller ingen rolle om det er snakk om en personbil eller en varebil.

 

Partikkelfilter på nye biler

Det er ikke alle norske dieselbiler som har partikkelfilter. Det er viktig å være oppmerksom på dette, hvis du ønsker å unngå å måtte betale høyere årsavgift for en bil som ikke har partikkelfilter.

Du behøver imidlertid ikke å bekymre deg om partikkelfiltre hvis du har en bil som er registrert i Norge etter 2008. Fra da av ble det nemlig bestemt at det ikke lenger var tillatt å registrere dieselbiler uten partikkelfilter. Det betyr også at du ikke behøver å bekymre deg om filteret hvis du har planer om å kjøpe en ny bil. Du må likevel være oppmerksom på dette hvis du vil kjøpe en brukt bil som ble registrert før 2008.

Avgiftene er lagt til for å få biler til å overholde de europeiske standardene. Disse standardene kalles Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 og Euro 6, og de gjelder for alle lette kjøretøyer inkludert personbiler. Det er Euro 5-reglene, som ble innført i 2009, som gjorde det obligatorisk å ha partikkelfilter.

Euro-utslippsstandardene er urviklet av EU-kommisjonen med formål om å redusere forurensingen fra motorkjøretøyer. Over hele Europa ser man at de større byene bruker disse standardene for å holde gamle, sterkt forurensende biler borte fra byene. Det er enkelt å finne disse lavutslippssonene med et enkelt Google-søk eller på EU-kommisjonens hjemmeside.

 

Kan det lønne seg å kjøpe partikkelfilter?

Du kan forvente at det koster mellom 5 000 og 10 000 kroner å få ettermontert filter. Denne prisen avhenger av bilens modell, men du kan gjøre det billigere ved for eksempel å kjøpe et brukt partikkelfilter.

Prisen du må betale for ettermontering av partikkelfilter betyr at utgiften normalt er tjent inn i løpet av 5-10 år, så det er en god investering hvis du har tenkt å beholde bilen i mange år. Samtidig er det også verdt å huske på at du bidrar til å beskytte miljøet ved å kjøre en bil med partikkelfilter.

 

Bensinbiler får også partikkelfilter

Partikkelfiltre har i mange år vært forbeholdt dieselbiler, men siden 2017 er det et krav at bensinbiler med direkte innsprøyting skal være utstyrt med et filter som hjelper med å redusere forurensingen fra ultrafine partikler. Denne loven omfatter imidlertid bare alle nyregistrerte biler, og eldre biler berøres ikke av loven.

En bensinbil med direkte innsprøyting kan kjøre lenger på literen, men til gjengjeld øker det også bilens forurensing.

 

FAQ om partikkelfiltre

Du har kanskje spørsmål om partikkelfiltre, så vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene. Du kan finne svar under.

 

Når skal partikkelfilter skiftes?

Utskifting av partikkelfilter skal gjøres etter et bestemt antall kjørte kilometer. Dette kilometerantallet varierer fra bilmerke til bilmerke.

 

Hva er et partikkelfilter?

Mange tenker først på partikkelfilteret når partikkelfilterlampen begynner å lyse. Det skyldes ofte et tilstoppet partikkelfilter som det er enkelt å rense. Filteret er viktig fordi det hjelper med å fjerne farlige mikropartikler fra bilens eksos, og derfor bør man heller ikke fjerne partikkelfilteret.

 

Hva koster et nytt partikkelfilter?

Et nytt partikkelfilter koster mellom 5 000 og 1 000 kroner. Du kan imidlertid få en betydelig bedre pris på partikkelfilter hvis du velger å kjøpe brukt.

 

Når skal man skifte partikkelfilter?

Regenerering av partikkelfilteret kan hjelpe ved tilstoppet partikkelfilter. Men alle filtre skal skiftes ut etter et visst antall kilometer, som varierer fra bilmerke til bilmerke.

 

Når kom det partikkelfilter på biler?

Det ble lovpålagt å ha partikkelfilter på alle dieselbiler som ble førstegangsregistrert etter 2008. Dieselbiler som er eldre enn dette kan imidlertid også være utstyrt med filter.

 

Hvor sitter partikkelfilteret?

Dieselpartikkelfilteret sitter nær bilens motor. Motoren hjelper med å gjøre filteret varmt, slik at det raskere kan brenne av sotpartikler.

 

Hva koster et partikkelfilter?

Et nytt partikkelfilter kan koste mellom 5 000 og 10 000 kroner.

 

Hvor lenge varer et partikkelfilter?

Et partikkelfilters levetid er begrenset til et visst antall kilometer. Det nøyaktige antallet varierer fra bil til bil.

 

Hva koster et dieselpartikkelfilter?

Prisen for partikkelfilter varierer fra bilmerke til bilmerke, men du kan regne med at det koster mellom         5 000 og 10 000 kroner. Du kan imidlertid få et billigere filter ved å kjøpe det brukt.

 

Hvilke biler har partikkelfilter?

Det pleide bare å være dieselbiler som hadde dpf-filter. I dag finnes det også partikkelfilter i nye bensinbiler.

 

Hvordan fungerer et partikkelfilter?

Et partikkelfilter fungerer ved å fjerne farlige partikler fra bilens eksos.

 

Når ble partikkelfilter innført?

Det er lovpålagt å ha partikkelfilter på alle dieselbiler som er registrert etter 2008.

 

Hvilke biler har dpf?

Dieselbiler som er registrert etter 2008 har dpf eller dieselpartikkelfilter. Eldre biler kan også være utstyrt med filter.

 

Hvilke biler har dieselpartikkelfilter?

Alle dieselbiler som er registrert etter år 2008 har dieselpartikkelfilter.

 

Hvordan finner jeg det riktige partikkelfilteret til bilen min?

Det er enklest å finne det riktige filteret ved å benytte en dyktig forhandler som for eksempel Autoparts24. Her kan du skrive inn bilens registreringsnummer og finne det riktige partikkelfilteret.

 

Finn brukt partikkelfilter online

Et partikkelfilters levetid er begrenset, og etter et visst antall kilometer er rens av dpf ikke lenger nok. I andre tilfeller kan det være nødvendig med ettermontering av partikkelfilter, og du kan spare penger ved å kjøpe et brukt partikkelfilter online på Autoparts24.

Hvis du vil kjøpe et brukt partikkelfilter, søker du enkelt opp bilen din på Auroparts24. Deretter er det lett å finne et billig partikkelfilter som er til salgs. I tillegg kan du også finne forskellige gode råd om kjøp av brukt partikkelfilter.