Menu toggle

Velkommen

Akkurat nå til salgs 23.131 brugte motorer fra Bilophuggeri

Søk via: Nummerskilt | Motorkode | Bilmerker


Europas største marked for billige bruktbilmotorer for alle merker og biler

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Dele til salg: 185.873

BMW

Dele til salg: 131.650

Citroën

Dele til salg: 86.158

Dacia

Dele til salg: 12.273

Fiat

Dele til salg: 45.027

Ford

Dele til salg: 147.777

Honda

Dele til salg: 28.558

Hyundai

Dele til salg: 79.491

Kia

Dele til salg: 75.444

Mazda

Dele til salg: 52.233

Mitsubishi

Dele til salg: 46.659

Nissan

Dele til salg: 91.410

Opel

Dele til salg: 119.842

Peugeot

Dele til salg: 134.861

Saab

Dele til salg: 75.779

Siste produkter

:

Se Vurdering

Hvorfor kjøpe en brukt motor til bilen din

Hvis du har en bil med defekt motor, er gode råd bokstavelig talt dyre. En fabrikkny motor koster veldig mange penger, hvis den overhodet er å få kjøpt. Og hvis en reparasjon ikke vil lønne seg, er det verdt å se på en brukt motor. Til de fleste biler er det et stort utvalg av motorer som har sittet i biler som har fått en uopprettelig skade. Heldigvis er det ikke like mange motorer som dør før tiden i våre dager. Men man kan jo være uheldig. Eller heldig, hvis man er mekaniker og elsker å jobbe to dager på én oppgave.

Trenger du ny motor?

Første trinn før du kjøper motor er selvfølgelig å finne ut om det overhodet er nødvendig med ny motor. Først og fremst: Er det lurere å vrake bilen? Hvis skifte av motor er dyrere enn en tilsvarende bil, er svaret ja – vrak bilen. Hvis bilen koster rundt 30 000 kr, bør du nok regne på det. Er den dyrere, har du kanskje ikke noe valg – en bil med defekt motor er bare ikke verdt noe særlig. Det er jo også knapt nok en bil. For det andre – kan motoren renoveres for en rimelig penge?

engine_image

Som tommelfingerregel kan man si at hvis det er fare for at det er metallspon i lagrene og oljen, er det en kjempejobb å renovere. Hvis motoren er fullstendig sotet til, noe som oftest kan skje på dieselmotorer, kan det også være vanskelig å få renset grundig. Hvis blokken er skadet på grunn av belastning eller en knukket råde, er det selvfølgelig også lurest å skifte ut hele motoren. Hvis oljepumpen ikke virker, er det nok heller ikke mye håp for motoren. Men hva gjør du da?

"Hvis ulykken er ute, er en brukt motor den beste løsningen"

Hva fikk den gamle motoren til å stoppe?

Dette spørsmålet må du stille deg, så du ikke flytter en defekt del fra den gamle motoren over til den nye. Det har for eksempel forekommet eksempler på at en mekaniker har gjenbrukt dysene, som også er dyre, fra den gamle motoren. Problemet var bare at en av dysene var defekt, og det fikk et av stemplene til å smelte. Så finn årsaken – kanskje er årsaken noe som må sjekkes på den nye motoren før den monteres.

Kan du skifte motor selv?

Det er selvfølgelig vanskelig å gi et generelt svar, men hvis du er i tvil, kan du det ikke. Det er stort sett en jobb for et verksted, ettersom det krever spesialverktøy som for eksempel en kran, selv om hobbymekanikeren vil si at man saktens kan løfte motoren opp med en heiseanretning og løftebukk i garasjen. Det kan man selvfølgelig kanskje klare, men ting er ofte mer komplisert enn man tror.

autoparts24_image

Ny, brukt eller renovert

Der er flere alternativer når du skal kjøpe bilmotor. Den fabrikknye er som regel utelukket, med mindre det er snakk om en garantireparasjon eller hvis prisen ikke spiller noen rolle. En renovert motor kan noen ganger lønne seg, hvis det er snakk om en motor det er solgt mange av. Men ellers finnes det mange brukte motorer som langt fra er utslitte – for eksempel fra skadete biler. Prisforskjellene for forskjellige motorer er i mange tilfeller store. En firesylindret rekkemotor kan for eksempel koste 20 000 kr for motoren alene, mens en V10 til en sportsbil kan koste flere hundre tusen kroner. En fabrikkny turbomotor til en Audi kan også raskt nærme seg 100 000 kr før den er montert. I dette tilfellet er det smart å kjøpe brukt motor.

Autoparts24 har brukte motorer fra hele Europas datalager / felleslager for brukte reservedeler

Long block eller short block

Når du ser etter brukte motorer, kommer du ofte over begrepene long block og short block. En short block er bunnen av en motor – fra bunnkar og opp til toppakning. Her er altså ikke toppstykke, manifold og eventuell turbolader inkludert. Med en long block får du en komplett motor fra bunnkar til ventildeksel, men ikke alltid med manifold. Med short og long block må du flytte en del ting over til den nye motoren. Med en short block må toppstykket flyttes, og det krever at du enten er helt sikker på at det er i vater, hvis ikke er det behov for sylinderservice. Hvordan toppstykker skal monteres varierer – noen har strekkbolter, andre må spennes på en helt bestemt måte så det ikke vrir seg. Her er en long block litt lettere å jobbe med.
Du kan også komme over uttrykket ’turn key’, det er motorer som er grundig sjekket for feil og som leveres med alt utstyr inkludert. Dette er naturligvis enklest, men stort sett også det dyreste.

"Prisene for nye motorer er oftest veldig høye, og en brukt motor bør alltid vurderes"

Sjekk motorkoden

Når du bestiller en ny motor, er det veldig viktig at du er sikker på at motoren du bestiller er identisk med den du tar ut – det er i hvert fall det enkleste. Som regel har en motor tre tall eller bokstaver som angir motortypen, og de må selvfølgelig være de samme, men de etterfølgende tallene eller bokstavene har også betydning. Legg merke til om du er nødt til å skifte motorstyring – i så fall er det noen ganger viktig å få nøklene med, for chippen i nøkkelen kommuniserer med motorstyringen.

key_image

Manifold og turbolader

De seriøse motorforhandlerne har mange bilder av motorene, slik at du raskt kan se hva du skal gjenbruke. Det varierer om innsugningsmanifold, eksosmanifold og turbolader er inkludert. Det samme gjelder startermotor og kobling. Svinghjul er som regel montert. Hvis turboladeren sitter på, er det også enkelt å sjekke klaringen.

Hva vil det si at en motor er renovert?

Dessverre finnes det ikke noen minimumskrav for når man kan si at en motor er renovert. Du kan komme over ordene renovert eller totalrenovert, men ingen er enige om hva det innebærer. Så hvis det står renovert på en motor, er du nødt til å avklare dette. Er sylindrene honet og har den fått nye stempler eller stempelringer og oljeringer? Har den fått nye rådelager? Har den fått nye veivlager? Har den fått nye ventilstyringer i toppstykket? Har den nye dyser? Det er mange spørsmål som må besvares hvis det står at motoren er renovert. Her er det også en god ide å spørre om hvem som har utført arbeidet og om det er spesiell garanti på det.

"Installasjon av en brukt motor kan være komplisert – få alltid støtte fra fagfolk"

Sjekk kobling og svinghjul

Se nøye på kobling og svinghjul på den nye motoren, og sjekk om de er slitte – det er mye enklere å skifte før motoren ryker i motorrommet. Skift også tannrem, remstrammere og evt. vannpumpe, hvis den drives av tannremmen. Er det en motor som har problemer med kjede eller kjedestrammer, så skift dem. Det kan være tilfellet på noen av VAGs TSI-motorer eller på BMWs firesylindrede motorer fra omkring 2006 til 2011. Hvis EGR-ventilen er montert, så sjekk om det er sot i den og innsugning – dette er også mye enklere når motoren ikke sitter i bilen. Hvis du vet at den gitte motoren har problemer med defekte dobbeltmasse svinghjul, kan du overveie å skifte til et ’single mass’ svinghjul. Du må bare være klar over at det øker vibrasjonene fra motoren en del, så for de som er opptatt av komfort, er det ikke så lurt å skifte.

engine_camshaft

Vil du oppgradere til noe større og sterkere?

Når du uansett må kjøpe ny motor, kan du kanskje like gjerne finne en med flere hk. Du må skifte til en motor som har maksimalt 20 % flere hestekrefter enn den originale. Du kan også gå over de 20 prosentene, men det krever ny avgiftsberegning av bilen, og det kan bli dyrt. Dessuten må bilfabrikken godkjenne det, og i noen tilfeller kreves det nye bremser, og i andre kan det ikke la seg gjøre uten at du selv betaler for dyre testgebyrer for å få godkjenning.

"Overvei alltid en større og sterkere motor når du kjøper brukt"

Stemmer kilometerne?

En gjennomsnittsbil i Norge kjører 14 000 km i året, så vær ekstra skeptisk hvis kilometertallet er mistenkelig lavt. Spør selgeren om dokumentasjon for kilometerstanden. Når du kjøper brukt motor, er det viktig med garanti, for selv om brukte motorer er billigere enn nye, koster de fortsatt mange penger.

5 tips for kjøp av brukt motor:

  • Finn bilens kjøretøyidentifikasjonsnummer (VIN), motorkode og girkassekode og bilens produksjonsdato
  • Søk etter en motor som matcher kriteriene dine og velg en med lavt kilometertall – helst ikke særlig mer enn 100 000 km.
  • Sjekk om det er garanti på motoren – det er helt klart å foretrekke ved et så dyrt innkjøp.
  • Hvis det er bensinmotor, skru av tennpluggene og sjekk om de ser lysebrune, fine og ensartede ut.
  • Ta en grundig kikk på oljen på oljepinnen – olje skal være mørk/klar