Mazda-motorer: du bør vite dette om de japanske motorene
Mazda Motor Corporation med base i Fuchū er en av de mest kjente japanske bilprodusentene. Mazda har alltid vært ansett som et innovativt merke hvis kjøretøy ofte skiller seg ut fra mengden av andre biler. Når det kommer til motorer, går designerne hos Mazda ofte sine egne veier.
Mens andre bilprodusenter først og fremst er avhengige av nedbemanning for å kunne møte stadig strengere utslippskrav som Euro 6d, er Mazda langt ifra. Her forfølges andre teknologier for å redusere CO2-utslipp og spare drivstoff med moderne drivenheter. Turbolading brukes også kun sparsomt hos Mazda.
Mazda stolte lenge på Wankel-motoren, men andre motorkonsepter, som innovative bensinmotorer, økonomisk diesel, elektriske drivverk og hybridkonsepter, har også blitt etablert hos japanerne ettersom utslippsstandardene har økt. Mazda-motorer anses å være robuste, og det er sjelden problemer med enkeltkomponenter.
Mazda-motorer og deres spesifikke navn
- Mazda L-motor: Mazda L-motoren ble installert med forskjellige slagvolumsstørrelser i kjøretøyer som den tidlige Mazda 3, for eksempel. Motorserien er utviklet av Mazda og brukes fortsatt hos Ford som en Ecoboost-motor.
- Mazda Z-motor: Mazda Z-motorer er bensinmotorer som er utviklet i forskjellige variasjoner og kubikkkapasiteter. Disse motorene finnes i noen Mazda MX-5 og ble også installert i Ford-modeller.
- Mazda 13B-motor: Legendarisk roterende motor med sekvensiell turbolader. Den siste versjonen, 13B-REW, var fortsatt installert i Mazda RX-7 frem til årsmodell 2002.
- Skyactiv G: Skyactiv G-motortypen er en høyt utviklet bensinmotor med lavt forbruk. Dette sikres av innovative systemer som automatisk sylinderdeaktivering, variable kontrolltider og økt kompresjonsforhold. Skyactiv G-motorer brukes i modeller som Mazda 2, Mazda 6 eller installerte Mazda CX-3.
- E Skyactiv X: Denne Mazda-motorserien inkluderer høyt turtall og kraftige bensinmotorer som kombinerer fordelene med diesel- og bensindrift. Prinsippet med kompresjonstenning sikrer spesielt høy effektivitet. I forbrenningskammeret blir en liten mengde av en kun mager, anriket drivstoff-luftblanding kraftig komprimert og først da antent. Den resterende drivstoffmengden antennes under trykk, akkurat som med diesel. Dette sikrer spesielt effektiv forbrenning, for eksempel i Mazda 3-serien.
- Mazda M Hybrid: M Hybrid-systemet er en representant for de milde hybridteknologiene. I Mazdaen bruker systemet energien som genereres når bilen bremser. Bremseenergien absorberes av en integrert startgenerator og lagres midlertidig i kjøretøyet. Denne energien er da tilgjengelig for den elektriske hybriddriften, noe som øker effektiviteten. Systemet er for eksempel installert i Mazda CX-30-modellen.
- Skyactiv D: Mazda selger moderne dieselmotorer som oppfyller den krevende Euro 6d TEMP-standarden under navnet Skyactiv D. Dieselmotorene har redusert kompresjonsforhold, som sikrer renere forbrenning. En variabel ventilløft forbedrer kaldstartoppførselen. Avhengig av modell, turbolades dieselmotoren i ett eller flere trinn. Disse motorene er tilgjengelige i kombinasjon med manuell girkasse eller automatgir a>, for eksempel funnet i Mazdas store SUV CX-5.
- E Skyactiv: Mazdas elektriske motor med en effekt på 107 kW (145 hk) og 271 Nm dreiemoment. Motoren, som er konstruert i et synkront design, kommer fra Hitachi og er installert i Mazdas elbiler som MX-30. En ekstra rekkeviddeforlenger kan øke rekkevidden.
10 moderne Mazda-motorer
- SKYACTIV-G 75: Euro 6d bensinmotor med fire sylindre på rad, som brukes i Mazda 2. 1,5 liters motoren har en effekt på 75 hk.
- e-SKYACTIV G 90 M HYBRID: Firesylindret hybrid bensinmotor med 1,5 liter og fire sylindre på linje. Hybriddrift med 90 hk effekt. Denne Euro 6d-motoren finner du i Mazda 2.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 150: Zweiliter Sekstenventilsmotor med fire sylindre på linje som Euro 6d hybridversjon. Brukt i Mazda 3 med en effekt på 150 hk.
- e-SKYACTIV X 2.0 MAZDA M HYBRID: Hybrid Skyactiv X-drift med to-liters bensinmotor. Hybridmotoren er installert i Mazda 3 med en effekt på 186 hk.
- SKYACTIV-G 194: Firesylindret rekkemotor med 2,5 liters slagvolum. Denne bensinmotoren, designet etter Skyactiv G-prinsippet, har 194 hk og er installert i i Mazda 6.
, for eksempel
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 122: Firesylindret 2.0L Euro 6d bensinmotor med elektrisk støtte. Skyactiv G hybridmotoren med 122 hk er for eksempel tilgjengelig i Mazda CX-30.
- SKYACTIV-G 1.5: Skyactiv G bensinmotor med 1,5 liter og fire sylindre på rad. Installert i kjøretøy som den sporty Mazda MX-5 med en effekt på 132 hk.
- SKYACTIV-D 184 SKYACTIV-Drive AWD: Kraftig diesel som en 4-sylindret in-line med Euro 6d. Slagvolumet på 2,5 liter hjelper Mazda CX-5 til å oppnå 184 hk med firehjulsdrift.
- SKYACTIV-D 150: Moderne Skyactiv Euro 6d diesel med 150 hk. Firesylindret rekkemotor med et slagvolum på 2,2 liter som er tilgjengelig i den store Mazda SUV CX-5.
- e-Skyactiv 145: Mazda elmotor med 107 kW, som tilsvarer en effekt på 145 hk. Mazdas synkronmotor er installert i modeller som elbilen MX-30.
Kjøp riktig motor for din Mazda
Mazda-motorer anses å være holdbare, men motorskader kan oppstå, spesielt med høy kjørelengde. Med mange Mazdaer er det da verdt å bytte ut den defekte motoren med en erstatningsmotor i god stand. Reservedeler som brukte Mazda-motorer er ofte mye billigere enn en helt ny motor.
Drivenheter er ikke lenger tilgjengelig som nye deler, spesielt for eldre modeller. Den brukte motoren gir også mange fordeler her. Det er billigere enn en møysommelig reparasjon av den gamle motoren og er også lett tilgjengelig for Mazda-modeller. Installasjon krever derimot en viss ekspertise og et velutstyrt verksted.
Et stort utvalg av Mazda-drivenheter i god stand fra mer enn 100 bilgjenvinningsfirmaer er tydelig oppført på autoparts24.eu. Viktig informasjon og data følger med hver motor, for eksempel det individuelle delenummeret. Når du velger reservedeler, bør informasjonen sammenlignes nøyaktig med maskinen som er installert i bilen.