Menu toggle

Velkommen

Finn din brukte reservedel gjennom ditt OEM-nummer på Autoparts24

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 4.773

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 2.121

BMW

BMW

Dele til salg: 2.582

Citroën

Citroën

Dele til salg: 971

Ford

Ford

Dele til salg: 1.948

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 1.551

Mazda

Mazda

Dele til salg: 563

Nissan

Nissan

Dele til salg: 1.230

Opel

Opel

Dele til salg: 1.177

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.788

Seat

Seat

Dele til salg: 773

Skoda

Skoda

Dele til salg: 2.299

Toyota

Toyota

Dele til salg: 2.371

Volvo

Volvo

Dele til salg: 3.127

VW

VW

Dele til salg: 7.549

Lambdasensor: feilsøking, kjøp og utskifting av sensoren på kjøretøyet

Lambdasonden er en viktig sensor i eksosanlegget til moderne motorer. Her måler sonden restoksygeninnholdet i eksosgassen og gjør informasjonen tilgjengelig for motorstyringssystemet. Lambdasensorer brukes hovedsakelig i biler med katalysator. Her sikrer de optimale avgassverdier med lave konsentrasjoner av forurensninger. Hvis lambdasonden er defekt, er det ofte tegn som økt drivstofforbruk eller redusert motorytelse. Defekte sonder bør derfor byttes ut med egnede originale reservedeler så snart som mulig.

Funksjon til lambdasonden i bilen

Nesten alle moderne kjøretøy har en lambdasensor som er plassert direkte i eksosanlegget. Der måler sensoren restoksygeninnholdet i avgassen og sammenligner det med en referanse, vanligvis omgivelsesluften. Den fastsatte verdien sendes videre til motorstyringen i form av et elektrisk signal. Basert på disse verdiene kan motorstyringssystemet bestemme om den forbrente blandingen er ideelt innstilt, eller om den er for rik eller for mager.

Det målte oksygeninnholdet har også en ikke ubetydelig innvirkning på avgassrensingen. Ved å justere innsprøytningssystem og tenning kan motoren drives på en slik måte at eksosgassene kan renses optimalt i katalysatoren. En defekt i lambdasonden kan derfor føre til dårlige avgassverdier. Senest når kjøretøyet skal presenteres for neste hovedkontroll, kan disse verdiene bli et problem.

Avhengig av kjøretøyet er to lambdasensorer også mulig

I de fleste modeller er lambdasonden skrudd direkte inn i eksosrøret via et gjenget hull inn i eksosrøret, og avhengig av kjøretøyet er arrangert i eksosmanifolden. Imidlertid har mange moderne kjøretøy to sensorer. En sensor er plassert foran katalysatoren og en andre bak den. Ved å bruke denne referansesonden kan motoren fortelle om den første sonden fungerer optimalt og kompensere for avvik deretter.

Hvis lambdasonden er defekt

Hvis lambdasonden er defekt, kan lambdaverdien ikke lenger bestemmes klart. Avhengig av type defekt leverer lambdasonden feil måleverdier eller gir ikke lenger signal i det hele tatt. Som et resultat kan ikke motorkontrollenheten lenger få tilgang til disse verdiene. Motoren som går kan forringes, det samme kan kvaliteten på eksosgassene.

Mulige symptomer på en defekt lambdasensor

Ulike tegn kan indikere en defekt lambdasensor. Noen ganger stammer motoren ved akselerasjon, eller bilen har en tendens til å ha dårlig gassrespons generelt. Motoren kan også gå dårlig eller ha en tendens til å forbruke betydelig mer drivstoff. Noen ganger lukter avgassene uvanlig hvis sensoren er defekt.

  • Motoren går dårlig
  • Motoren hakker ved akselerasjon
  • Sjekk at motorlampen lyser
  • Eksosverdier er dårlige
  • Drivstofforbruket er betydelig økt

Siden forholdet mellom luft og drivstoff ikke lenger kan justeres optimalt når lambdasonden er defekt, øker konsentrasjonen av forurensninger i avgassene. Noen kjøretøy går derfor over til nødmodus dersom lambdasonden er defekt. Kontrollampen for motor kan tennes eller meldinger i kjørecomputeren om et eksosproblem.

Andre deler på bilen kan også være defekte

Hvis symptomene indikerer en defekt i lambdasonden, trenger ikke selve sensoren nødvendigvis være defekt. Noen ganger ble linjene mellom lambdasonden og motorkontrollenheten skadet. En korrodert overgang på pluggen kan også føre til problemer. Her er det ofte kun diagnosen på verkstedet som kan gi sikkerhet. De ansatte har spesielt testutstyr og kan ofte trekke på erfaring.

Bytt lambdasonden – slik byttes komponenten ut

Lambdasonden utsettes for en viss slitasje på grunn av materialaldring og varmepåkjenning.Olje i eksosanlegget kan også være årsak til en feil på sensoren. Siden delen vanligvis ikke lar seg reparere, må defekte lambdasensorer alltid byttes ut med originale reservedeler. Den nøyaktige prosedyren kan variere avhengig av modell og produsent.

Skifte ut lambdasonden ovenfra eller under

Avhengig av kjøretøyet og plasseringen av lambdasonden, kan komponenten skiftes nedenfra eller ovenfra gjennom motorrommet. Imidlertid er det ofte nødvendig å løfte bilen på en løfteplattform for å skifte lambdasensor. Den gamle lambdasonden sitter ofte veldig fast etter mange år og er vanskelig å løsne. Her hjelper en solid Ringschnøkkel.

Etter at pluggforbindelsen er løsnet og den defekte lambdasonden er fjernet, kan den intakte sensoren skrus inn i eksosanlegget. Deretter skal ledningene kobles til igjen ved hjelp av en pluggkontakt. Siden lambdasensorer er forskjellige i antall stolper og antall linjer, er det viktig å velge riktig modell ved bestilling av reservedeler.

Vanlige spørsmål om lambdasonden – 3 spørsmål om lambdasonden

  1. Kan lambdasonden repareres? – Hvis lambdasonden i bilen er defekt, kan den vanligvis ikke repareres. I sjeldne tilfeller hjelper rengjøring av lambdasonden, men komponenten er vanligvis ødelagt. Da er den eneste løsningen å bytte ut lambdasonden med en reservedel.
  2. Hva er en NOx-sensor og hva er forskjellen? – En NOx-sensor er også en sensor i eksossystemet, lik lambdasonden. Den er plassert bak katalysatoren og måler andelen oksygen samt konsentrasjonen av nitrogenoksid i avgasstrømmen.
  3. Siden når er lambdasensorer installert? – Den første lambdasensoren ble utviklet på 1970-tallet av den tyske produsenten Bosch. Serieproduksjon av lambdasensorer startet i 1976. Det første kjøretøyet med lambdasensor var Volvo 240 for det amerikanske markedet.

Kjøp brukte lambdasensorer til bilen din

Hos Autoparts24 finner du brukte originaldeler som lambdasensorer til din bil. De matchende bildelene er oppført etter inntasting av produsent og kjøretøymodell. Dette muliggjør en praktisk sammenligning av prisene på individuelle tilbud. I tillegg til prisen vises imidlertid mye annen informasjon som tilstanden også tydelig. OEM-bildelene leveres direkte til deg med gratis frakt etter kjøp.

Disse fordelene tilbys ved kjøp av brukte lambdasensorer

Ønsker du å kjøpe reservedeler som lambdasonde gir det mange fordeler å kjøpe brukte deler. Bildelene er fjernet fra bilgjenvinnere og tilbys kun i god stand. Når du kjøper en brukt lambdasonde får du pålitelig kvalitet fra originalprodusenten til en god pris. I tillegg beskytter bestilling av brukte bildeler miljøet.

Siste produkter

: