Hyundai-motorer: Dette er motorene som Hyundai bruker i sine biler
.
Det sørkoreanske Hyundai Motor Company er en av verdens største bilprodusenter. Konsernet tilbyr ulike personbiler og minibusser med ulike kjørekonsepter. I starten brukte selskapet, som ble grunnlagt i 1967, innkjøpte motorer, men i dag utvikles alle Hyundai-motorer internt.
Hyundai utstyrer sine kjøretøyer med forskjellige bensin- og dieselmotorer , som anses å være robuste og spenstige. For å redusere drivstofforbruket er det også utviklet ulike alternative drivsystemer, som f.eks hybridbiler. Hyundai tilbyr biler med elektrisk drift via konsernets eget merke Ioniq.
Ulike typer Hyundai bilmotorer
Hyundai bensinmotorer
Tresylindrede rekkemotorer:
- Hyundai Epsilon 3-sylindret motor: Tre-sylindret bensinmotor med kamakselhjul , tre ventiler pr sylinder, motorblokk i støpejern med lettmetall sylinderhode . Denne typen motor var f.eks. brukt i Hyundai Eon.
- Hyundai Kappa 3-sylindret motor: Tre-sylindret motor i rekkefølge med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder, med og uten turbolading. Denne motorserien finnes i Hyundai i30 og i noen Hyundai i10 < / a > blant annet.
Firesylindrede rekkemotorer:
- Hyundai Epsilon 4-sylindret motor: Firesylindret bensinmotor i rekkefølge, overliggende kamaksel, drevet av registerreim, tre ventiler pr. sylinder. Disse Hyundai-motorene er tilgjengelige i ulike byggetrinn i Hyundai i10 eller i Hyundai Getz .
- Hyundai Kappa 4-sylindret motor: 4-sylindret motor på linje med motorblokk og sylinderhode i aluminium, to overliggende kamaksler via kjede, fire ventiler per. sylinder. Denne serien av motorer er utstyrt med og uten turbo i modeller som i10, i20 og i30.
- Hyundai Alpha-motor: Hyundai-motorserie med en eller to overliggende kamaksler, motorblokk i støpejern og sylinderhode av lettmetall. Den første motorserien utviklet i Korea for modellene Hyundai Getz eller Hyundai Elantra .
- Hyundai Gamma-motor: Firesylindret bensinmotor i rekkefølge med dobbel overliggende kamaksel, motorblokk og aluminiumssylindertopp. Etterfølger til Alpha-motorserien, som er installert i Hyundai Accent , i20-modellen og Hyundai i30.
- Hyundai Beta-motor: Hyundai-motorer med fire sylindre på rad, som skal utfylle Alpha-motoren med større slagvolum. Motor med støpejernsblokk og sylinderhode av lettmetall, tilgjengelig med dobbel overliggende kamaksel i Elantra eller Hyundai Tucson .
.
- Hyundai Theta-motor: Firesylindrede motorer med motorblokk og topplokk av aluminium, doble overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Motor utviklet i fellesskap av Daimler-Chrysler, Hyundai og Mitsubishi , som bl.a. finnes i Hyundai Santa Fe-modellen.
- Hyundai New Engine: Hyundai-motorer er firesylindrede motorer i serie med overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Variabel kamakselinnstilling for inntaks- og eksosside, elektronisk gasspedal . Tilgjengelig f.eks. i Hyundai Elantra eller Hyundai i40 .
Hyundai V6-motorer: .
- Hyundai Delta-motor: Sekssylindrede bensinmotorer i V-konstruksjon, motorblokk og aluminiumssylindertopp. Fire overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Den første egenutviklede Hyundai V6-motoren for kjøretøy som Santa Fe og Tucson.
- Hyundai Lambda-motor: Sekssylindrede Hyundai-motorer med 60-graders V6-arrangement. Motorblokk og sylinderhode laget av aluminium, ventilbetjening via mekaniske stempler, styring ved hjelp av elektronisk gasspedal. Tilgjengelig i Hyundai Genesis eller Hyundai Santa Fe-modeller.
- Hyundai Min motor: Sekssylindret bensinmotor, motorblokk og topplokk av aluminium, fire overliggende kamaksler. Fire ventiler per sylinder, kontrollert av mekaniske stempler. Denne Hyundai-motorserien er tilgjengelig i Hyundai Santa Fe
Hyundai dieselmotorer
- Hyundai S-motor: Dieselmotorer som 6-sylindrede motorer i V-arrangement, med motorblokk i støpejern og sylinderhode i lettmetall. Disse Hyundai-motorene ble installert som V6-dieselmotorer for personbiler, f.eks. i Hyundai ix55 .
- Hyundai U-motor: Tresylindrede og firesylindrede dieselmotorer på linje med turbolader og doble overliggende kamaksler. Motorserien er f.eks. montert i Hyundai i40 eller i30. Hyundai Type U-motorer har common rail-innsprøytning. Med denne typen direkte innsprøytning leveres drivstoffet med høyt trykk direkte til innsprøytningsdysene, noe som gjør det mulig å kontrollere innsprøytningstiden og drivstoffmengden individuelt.
Moderne kjørekonsepter for Hyundai-biler
- 1,0 L 3-sylindret: Sugebensinmotor med 1,0 liters slagvolum og en effekt på 67 hk. Den lille tresylindrede rekkemotoren er startmotoren for tredjegenerasjons Hyundai i10.
- 1.0 T-GDI: Moderne 1.0-liters turbobensinmotor med en effekt på 100 hk og et maksimalt dreiemoment på 172 Nm. Tresylindret rekkesystem med manuell 5-trinns girkasse for Hyundai i10.
- 1.0 T-GDi 48V Hybrid: 1.0 tresylindret bensinmotor med mild hybridteknologi og hjelp fra elektrisk motor. Hybridsystem med valg mellom 100 hk eller 120 hk motoreffekt for Hyundai i20.
- 1,5 L DPi: Firesylindret rekkemotor med flerpunktsinnsprøytning, 110 hk og 144 Nm ved 3.500 rpm. Brukt med manuelt betjent 6-trinns girkasse i Hyundai i30.
- 1,5 T-GDI 48V hybrid: Hyundai-motorkonsept som et mildhybridsystem med 1,5 liters GDi bensinmotor og 48V hybridteknologi. Motor med maksimalt 159 hk og 253 Nm for Hyundai i30 Fastback
.
- 2.0 T-GDI: Ytelsesmotor med 280 hk fra 2,0 liters slagvolum. Firesylindret rekkebensinmotor med turbolading. Montert med 6-trinns manuell girkasse eller 8-trinns automatgir i Hyundai i30 Fastback N.
- 1.6 T-GDI: Turboladet turboladet 1,6-liters Hyundai-motor med 198 hk og maks. 265 Nm. Firesylindret rekkemotor med bensinmotor, utstyrt med en 7-trinns dobbelclutch girkasse i Hyundai Kona .
- 2.2 CRDi: Hyundai dieselmotor med 202 hk ved 440 Nm fra 2,2 liters slagvolum. Firesylindret dieselmotor med common rail-teknologi, montert i fjerde generasjon av Hyundai Santa Fe med firehjulsdrift eller forhjulsdrift.
- 1.6 T-GDi Plug-in: Moderne hybriddrift med turboladet 1,6-liters 4-sylindret forbrenningsmotor med 4 sylindre med turbolader og en 66,9 kW kraftig elektrisk motor. Oppnår en 265 hk systemytelse i Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid.
- FCEV Drive: Innovativ hydrogen brenselcelledrift brukt i Hyundai Nexo. Brenselcellesystemet leverer en elektrisk motor på 120 kW eller 163 hk, hvis kraft overføres til forhjulene.
Her kan du finne brukte Hyundai-motorer til alle personbiler
.
Etter en motorsvikt er det lurt å kjøpe en brukt Hyundai-motor. Sammenlignet med å reparere en defekt Hyundai-motor kan du spare mye penger på denne måten.
Autoparts24.eu tilbyr et stort utvalg av Hyundai reservedeler som for eksempel Hyundai komplette motorer som enkelt kan velges. Hvis du ønsker å kjøpe en brukt Hyundai-motor, oppgir du bare kjøretøyprodusenten og modellen. De passende motorene vises tydelig for å gi en rask oversikt, inkludert all viktig informasjon.