Honda-bilmotorer: Hva du trenger å vite om Honda-motorer
Honda Motor Company Ltd. er en av de største uavhengige kjøretøyprodusentene i Japan. Mens selskapet først fant veien til suksess ved å lage motorsykler, er Honda i dag mest kjent for sine moderne biler. Den første bilen ble utviklet av Honda på 1960-tallet.
Honda verdsatte tidlig avanserte kjørekonsepter. Honda-motorer anses å være robuste, motorskader oppstår vanligvis bare med høy kjørelengde. I tillegg til økonomiske bensinmotorer, er de japanske ingeniørene avhengige av miljøvennlige drivteknologier som hybrid- eller elektriske drivverk. Ifølge informasjon fra gruppen ønsker Honda å tilby en elektrisk drevet bil i alle kjøretøyklasser innen 2025.
Ulike typer Honda-motorer
Honda bensinmotor
- Honda P-motor: Motorer med tre sylindre på rad, som hovedsakelig er installert i små modeller som produsentens kei-biler. Utstyrt med turbo, Honda tresylindrede brukes også i større modeller som Civic.
- Honda B-motor: Ulike firesylindrede rekkemotorer med forskjellige slagvolum markedsføres under B-motorbetegnelsen hos Honda. Disse Honda-motorene med to overliggende kamaksler og delvis variabel ventiltiming kan finnes i kompakte kjøretøyer som Civic eller CR V.
- Honda D-motor: Honda D-motorer betegner en serie Honda-motorer med fire sylindre på linje. Bensinmotorene fungerer med en eller to kamaksler, og noen med variabel ventilløftjustering. D-motorene ble installert i modeller som Civic eller CR X.
- Honda L-motor: Honda-motorer med suffikset L ble introdusert med Honda Jazz og har fire sylindre på linje. Avhengig av versjonen av L-motoren, brukes teknologier som dobbel tenning eller variabel ventiljustering. I tillegg til Honda Jazz, kan disse motorene også finnes i Honda Civic eller i Honda Accord.
- Honda R-motor: Motorer med betegnelsen R ble introdusert av Honda med den åttende modellgenerasjonen av Civic. Målet under utviklingen var kraftige motorer som samtidig sparer drivstoff. In-line bensinmotorene med fire sylindre og 16 ventiler er utstyrt med variabelt ventiltog i-VTEC. Disse Honda-enhetene finnes for eksempel i modellene Honda Jazz, Civic, CR V eller HR V.
- Honda K-motor: Honda-motorer i K-motorserien har to overliggende kamaksler og fungerer med rullevippearmer. Motorene er utstyrt med individuelle tennspoler og fordelerløse tenningssystemer. Avhengig av versjon kan kun innløpsventilene eller utløpssiden reguleres variabelt. Honda K-motorer finnes i modeller som Honda Accord, Honda CR V eller Honda Civic.
Honda dieselmotorer og elektriske drev
- Honda N-motor: Med N-serien presenterte Honda bilmotorer for diesel for første gang. Honda-dieselmotorene bruker common rail-innsprøytning og har en motorblokk i aluminium. De to overliggende kamakslene drives av en rullekjede. Det brukes også turboladere med variabel justering. Denne motortypen ble installert i Honda Accord, Civic og i modellene Honda FR V og Jazz.
- Honda e-motor: Den elektriske motoren finnes i den helelektriske småbilen Honda e og er installert i to effektnivåer. Dette er synkronmaskiner med permanent magnet som yter 136 hk i Honda e og 154 hk i Honda e Advance. De elektriske motorene er plassert bak og hver driver bakakselen.
10 moderne Honda-drivlinjekonsepter
- 1,0 VTEC Turbo: Økonomisk 1,0 liters rekkebensinmotor med tresylindret teknologi og turbolading fra Honda Civic med 126 hk. Doble overliggende kamaksler, VTEC variabel ventiltiming, 12 ventiler, motorblokk og topplokk i lettmetall.
- 1,5 VTEC Turbo: Firesylindret in-line turboladet motor, lettmetallmotorblokk og lettlegering sylinderhode. Honda L-motor som en 16-ventils med doble overliggende kamaksler og variabel ventiltid VTEC, som yter 182 hk i Honda Civic.
- 2.0 i-VTEC: Høykapasitets bensinmotor i Honda Civic med 158 hk fra 2,0 liter. Honda K-motor med aluminiumsmotorblokk og sylinderhode, doble overliggende kamaksler, variabel ventiltiming, naturlig aspirert, ikke-turboladet med fire in-line sylindre.
- 1,5 i-MMD: Hybridsystem med 109 hk og 253 Nm dreiemoment for Honda Jazz. Kombinasjon av 1,5 liters 4-sylindret bensinmotor og elektrisk drift med to elektriske motorer.
- 1,3 i-VTEC: Firesylindret rekkebensinmotor med et slagvolum på 1,3 liter i Honda Jazz. Honda-motor med innsugningsmanifoldinnsprøytning og 98 hk ved 118 Nm dreiemoment.
- 2.0 i-MMD 2WD: Moderne hybrid med 184 hk og 315 Nm dreiemoment. Hybridsystemet med 2,0 liters i-VTEC bensinmotor og elektrisk drivmotor tilbys i Honda CR V med forhjulsdrift.
- 2.0 i-MMD AWD: Firehjulsdriftskonsept som et hybridsystem for Honda CR V. Kombinasjon av elektrisk drift og i-VTEC bensinmotor med 2,0 liters slagvolum og 184 hk 315 Nm dreiemoment.
- 1,5 i-MMD: HR V Hybrid med to-motors elektrisk motorsystem og 1,5 liters in-line firesylindret bensinmotor. Moderne drivkonsept med 131 hk og 235 Nm dreiemoment.
- 100 kW e-motor: Elektrisk motor for Honda e med 100 kW eller 136 hk. Permanent-magnet synkronmaskin med et maksimalt dreiemoment på 315 Nm.
- 113 kW e-motor: Permanent begeistret synkronmotor for Honda e Advance. Elektrisk motoreffekt på 113 kW eller 154 hk med et maksimalt dreiemoment på 315 Nm.
Finn brukte Honda-motorer
Etter motorskader er det ofte lurt å kjøpe en brukt Honda-motor. På denne måten kan et defekt kjøretøy av en eldre modell som regel repareres uten problemer. Brukte Honda-motorer er også ofte billigere enn omfattende motorreparasjoner.
Hos Autoparts24.eu finner du et bredt utvalg bildeler, for eksempel brukte Honda-motorer. Ønsker du å kjøpe en brukt Honda-motor, kan du nå enkelt finne de riktige enhetene til bilen din takket være den praktiske søkefunksjonen. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn kjøretøyets merke og modellnavn.
Alternativt kan egnede drivenheter for alle Honda-modeller også søkes etter ved hjelp av data fra kjøretøyets registreringsdokument. Egnede reservedeler er tydelig oppført på Autoparts24.eu, inkludert den viktigste informasjonen, som gir en rask oversikt. Dette gjør kjøpe bildeler til kjøretøy som Honda CR Z eller Honda Civic spesielt enkelt.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brukte bildel til din Honda
1994 - 2001
Civic VI Fastback (MA, MB)
1991 - 1996
Civic MK V Saloon (EG, EH)
1998 - 2001
Civic Mk V Aerodeck (MB, MC)
1995 - 2001
Civic VI Hatchback (EJ, EK)
1995 - 2001
Civic VI Saloon (EJ, EK)
1979 - 1983
Accord Hatchback (SJ, SY)
1983 - 1985
Accord Mk II Hatchback (AC, AD)
1999 - 2006
Civic VII Hatchback (EU, EP, EV)
1985 - 1989
Accord Mk III Aerodeck (CA)
2000 - 2006
Civic VII Saloon (ES, ET)
2005 - Nu
Civic Viii Hatchback (FN, FK)
1996 - Nu
Legend Mk III (KA)
2005 - Nu
Civic Viii Saloon (FD, FA)
1989 - 1994
Accord Mk IV Aerodeck (CB)
2016 - Nu
Civic X Hatchback (FC_, Fk_)
2015 - Nu
Civic X Saloon (FC_)
1989 - 1993
Accord Mk IV Coupe (CB, CC)
1993 - 1998
Accord Mk V Aerodeck (CE)
2001 - 2007
Cr-v Mk II (RD_)
1995 - 1998
Accord Mk V (CE, Cf_, CD)
2006 - Nu
Cr-v Mk III (RE_)
1997 - 2003
Accord VI (CK, CG, CH, CF)
2016 - Nu
Cr-v V (RW_, Rt_)
1999 - 2002
Accord Mk VII Hatchback (CH, CL)
2003 - 2012
Accord VII (CL, CN)
2003 - 2008
Accord VII Tourer (CM, CN)
2008 - Nu
Accord Viii (CU)
2008 - Nu
Accord Viii Estate (CW)
1978 - 1987
Acty Platform/chassis (TN)
1992 - 1998
Civic del Sol Mk III (EH, EG)
1995 - 2002
Orthia / Partner (EL_, Ey_)
2005 - 2014
Ridgeline (YK)
2013 - Nu
City VI Saloon (GM4, Gm5, Gm6, Gm9, Gm7)
1978 - 1983
Civic MK II Hatchback (SS, SL)
1983 - 1987
Civic MK III (AL, AJ, AG, AH)
1983 - 1987
Ballade MK III Saloon (AM, AK, AU)
1987 - 1993
Civic MK IV Hatchback (EC, ED, EE)
1989 - 1993
INTEGRA Saloon (DA5, Da6, Da7, Da8, Da9, Db1, Db2)
1993 - 2001
INTEGRA Saloon (DB6, Db7, Db8, Db9)
2014 - Nu
Civic IX Tourer (FK)
2001 - 2008
Jazz II (GD_, Ge3, Ge2)
2007 - Nu
Jazz III (GE_, Gg_, Gp_, Za_)
1991 - 1995
Civic MK V Hatchback (EG)