Citroën-motorer: Hva du bør vite om Citroën-motorer
Citroën er en av de mest kjente franske produsentene i bilindustrien. Selskapet, stiftet allerede i 1919, tilhørte lenge PSA-gruppen sammen med andre merker, inntil sistnevnte fusjonerte og dannet Stellantis-gruppen.
Det er derfor ikke overraskende at Citroën i tillegg til egne motorer også bruker velprøvde motorer fra andre produsenter innen konsernet. Motorer utvikles også i fellesskap, f.eks. med produsenten Peugeot .
Viktig informasjon om hver Citroën-motor
Citroën bruker et bredt utvalg av motorer og drivkonsepter i sine modeller. Etter lang tid med fokus på rene diesel- og bensinmotorer, bruker produsenten i økende grad hybridkonsepter og elektriske drev. Citroën tilbyr ikke bare elektriske motorer for personbiler, men også for varebiler.
Citroën bensinmotorer
- Citroën PureTech-motor: Citroën PureTech-motorer er moderne turboladede bensinmotorer med direkte innsprøytning. Under utviklingen av enhetene var hovedfokuset på å optimalisere forbruk og effektivitet. Etter at motorene først ble installert i Peugeot 308 i 2017, kan de også finnes i mange Citroën-biler i forskjellige versjoner. Disse inkluderer om modellene Citroen C3 , Citroen C4 , Citroën C5 Aircross og Citroën C5 X.
- PSA-TU-motor: PSA-TU-motorer ble utviklet i PSA-gruppen og er tilgjengelige i ulike Peugeot- og Citroën-modeller. Motorene ble installert med forskjellige motoreffekter fra 40 til 125 hk og forskjellig slagvolum. Hos Citroën var TU-motoren bl.a. brukt i Citroën AX , Citroën Saxo og Citroën Berlingo.
Citroën dieselmotorer
- Citroën BlueHDi-motor: Citroën-motorer med betegnelsen HDi er dieselmotorer med direkte innsprøytning i common rail-teknologi og turbolading. Forkortelsen HDi står for High Pressure Direct Injection. Citroën BlueHDi-motorer har et effektivt etterbehandlingssystem for eksos som bidrar til å redusere forurensende utslipp betydelig.
Citroën-motorer som elektrisk motor og hybriddrift
- Som en progressiv produsent fokuserer Citroën også i økende grad på elektriske drivverk som fremtidens motorer. Citroëns elektriske motor 136 med en maksimal effekt på 100 kW (136 hk) er ideell for bruk i person- og varebiler. Den er installert i mange elektriske Citroëner, f.eks. Citroën ë-C4, Citroën Berlingo elektrisk modell eller Citroën Spacetourer elektriske minibusser .
- For å spare drivstoff og redusere miljøpåvirkningen tilbyr Citroën også moderne hybriddrev for ulike modeller. Disse inkluderer Hybrid 225 plug-in-systemet, som er installert i Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid og Citroën C5 X Plug-in Hybrid. Avhengig av kravene kan systemet kjøres rent elektrisk eller i hybridmodus.
10 moderne Citroën-drivkonsepter
- PureTech 83 Stop & Start – Citroën tresylindret, 1,2-liters slagvolumsmotor. Den moderne motoren med start-stopp-system yter 61 kW (83 hk) med et maksimalt dreiemoment på 118 Nm. Motoren med manuell girkasse er bl.a. montert i Citroen C3.
- PureTech 110 Stop & Start – tresylindret rekkebensinmotor som direkte innsprøytning. 1,2-liters Citroën-motoren yter 81 kW (110 hk) med et maksimalt dreiemoment på 205 Nm. Motoren er montert i Citroën C3 Aircross med 6-trinns manuell girkasse.
- PureTech 130 Stop & Start EAT8 – Citroën-motor med tre sylindre på linje og turbolader. PureTech bensinmotor yter 96 kW (131 hk) med et dreiemoment på 230 Nm. Sammen med en 8-trinns automatgir, driver 1,2-liters turbomotor Citroën C4.
- PureTech 100 Stop & Start – Turboladet turboladet motor med 1,2 liters slagvolum. Den moderne Citroën-motoren har en effekt på 74 kW (101 hk) og et dreiemoment på 205 Nm. PureTech-motoren brukes i C4-modellen sammen med en 6-trinns manuell girkasse i forbindelse med en 6-trinns manuell girkasse.
- BlueHDi 130 Stop & Start – Firesylindret dieselmotor i rekkefølge med 1,5 liters slagvolum og turbolader. Citroën-motoren yter 96 kW (131 hk) og et dreiemoment på 300 Nm. BlueHDi 130 er montert i Citroën C5 Aircross med en 6-trinns manuell eller automatisk girkasse.
- PureTech 180 Stop & Start – Citroën-motor som en firesylindret bensinmotor i sekvens med turbo og direkte innsprøytning. 1,6-liters motoren yter 133 kW (181 hk) med et dreiemoment på 300 Nm. Denne typen er montert i Citroën C5 X med en 8-trinns automatgirasse.
- BlueHDi 180 Stop & Start – Citroën BlueHDi 2,0-liters dieselmotor som en firesylindret rekkemotor. Denne typen Citroën-motorer med en motoreffekt på 130 kW (177 hk) og et dreiemoment på 400 Nm er montert i Citroën C5 Aircross med 8-trinns automatgir.
- BlueHDi 100 Stop & Start – Citroëns firesylindrede dieselmotor i rekkefølge med 1,5 liters slagvolum. De moderne Citroën-motorene med turbo og common rail-innsprøytning yter 75 kW (102 hk) ved et dreiemoment på 250 Nm. De brukes med en 6-trinns girkasse i Citroën Berlingo.
- Hybrid 225 ë-EAT8 – Hybridkonsept med 4-sylindret 1,6-liters turbobensinmotor og elektrisk motor. Hybriddriften har en systemeffekt på 165 kW (224 hk) og et maksimalt dreiemoment på 360 Nm og er montert i C5 Aircross med en 8-trinns automatgir.
- Elmotor 136 – Citroëns elektriske motor 136 er en moderne automatisk elektrisk drift, som bl.a. brukt i Citroën ë-C4. Her yter Citroëns elektriske motor med fast utveksling 100 kW (136 hk) ved 260 Nm via en 1-trinns reduksjonsgirkasse.
Kjøp riktig Citroën bruktmotor
Hvis Citroën-motoren er defekt, kan den ofte erstattes med en passende erstatningsmotor til en lav kostnad. Autoparts24 tilbyr originale bildeler fra bilresirkulering til din Citroën. Takket være det store utvalget kan du finne reservedeler til klassikere som Citroën DS, Citroën XM eller Citroën Xsara Picasso. Søkefunksjonen etter OEM-nummer, motorkode eller modell gjør det enkelt å finne passende reservedeler til en gunstig pris.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brukte bildel til din Citroën
2002 - 2008
C5 Box Body/estate (DE_, Re_)
2001 - 2004
C5 I Estate (DE_)
2004 - Nu
C5 II Break (RE_)
1994 - 2002
Relay Box (230L)
2002 - Nu
Relay Box (244)
2008 - Nu
C5 III Break (RW_)
2002 - Nu
Relay Bus (244, Z_)
1994 - 2002
Relay Platform/chassis (230)
2008 - Nu
Berlingo Multispace (B9)
2002 - Nu
Relay Platform/chassis (244)
2008 - Nu
Berlingo Box (B9)
1996 - 2011
Berlingo / Berlingo First Box (M_)
2016 - Nu
Dispatch Box (V_)
2018 - Nu
Berlingo Box (K9)
2016 - Nu
Jumpy Platform/chassis (V_)
1996 - 2011
Berlingo / Berlingo First MPV (MF_, Gjk_, Gfk_)
1992 - 2002
C15 Platform/chassis (VDPD)
2008 - Nu
Berlingo Platform/chassis (B9)
1981 - 1994
C25 Platform/chassis (280_, 290_)
2009 - Nu
C-crosser Enterprise (VU_, Vv_)
2007 - Nu
C-crosser (VU_, Vv_)
1996 - 2004
Saxo (S0, S1)
2014 - Nu
C1 II (PA_, Ps_)
2005 - 2014
C1 (PM_, Pn_)
2007 - Nu
Dispatch Platform/chassis
1999 - 2006
Dispatch Platform/chassis (BU_, Bv_, Bw_, Bx_)
1994 - 2006
Dispatch (U6U_)
2017 - Nu
C3 Aircross II (2R_, 2c_)
1994 - 2006
Dispatch Van (BS_, Bt_, By_, Bz_)
2017 - Nu
C3 Aircross II Van (2C_, 2r_)
2010 - Nu
C3 II Box Body / Hatchback (SC_)
2002 - Nu
C3 I (FC_, Fn_)
1998 - 2003
Xantia Box Body/estate (X2_)
1995 - 2003
Xantia Estate (X1_, X2_)
1993 - 2003
Xantia (X1_, X2_)
2009 - Nu
C3 Picasso (SH_)
2003 - Nu
C3 Pluriel (HB_)
2004 - 2013
C4 Coupe (LA_)
2006 - 2013
C4 Grand Picasso I (UA_)
2013 - Nu
C4 Grand Picasso II (DA_, De_)
1998 - 2005
Xsara Box Body / Hatchback (N3_)
2005 - 2010
C4 I Box Body / Hatchback (LR_)
1997 - 2010
Xsara Estate (N2)
1994 - 2002
Synergie MPV (22, U6)
2009 - Nu
C4 II Box Body / Hatchback (NC_)
2018 - Nu
Grand C4 Spacetourer (3A_, 3e_)
1999 - 2012
Xsara Picasso (N68)
2018 - Nu
Grand C4 Spacetourer Van (3A_, 3e_)
2006 - 2015
C4 Picasso I MPV (UD_)
1993 - 1998
ZX Box Body / Hatchback (N2)